Utama

Wednesday 14 September 2011

Ketika Langkahnya Sayu

Bismillah...Ar-Rahman...Ar-Rahim

Salam penuh kerinduan...dalam tamsilan rindu...dalam syahdunya rindu itu...tatkala jiwa dihimpit kerinduaan...di saat naluri bergojolak dengan kerinduan...ketika mentari memancar sayu bertatahlah kerinduan pada cahayanya..keasyikkan rindu itu berbicara pada tamsilan qalbu yang meronta-ronta...ke arah mana arus dialirkan kerinduan yang berbisik ini...letih dan lelahnya mengamit jiwa pada saat rindu itu berbisik...lantas beralun dan bergempitalah rintihannya si dalam tahajjudnya yang syahdu.

Sayunya langkahnya, bagaikan tiada lagi cahaya pada dirinya, bagaikan alam ini tiada lagi untuknya...bagaikan gersangnya tanaman tanpa sang matahari. Mengapa dan mengapa menerpa dalam pemikiran dan jiwa bergelodak bagaikan ingin menguraikan tamsilan pada cahaya yang kelam. Wahai si pejuang teruskan melangkah tanpa henti..Jangan biarkan langkah mu berlagu sayu, yakinlah pada-Nya pada janji-Nya itu pasti hanya ruang dan waktu membataskan, cepat atau lambat ia pasti terjadi.. 

Teguhkan hati dan langkahmu, hiburkan ia dengan alunan kalimat cinta-Nya agar di sepanjang perjalanan dan langkahan mu terus kepada satu tekad yang nyata.  "dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah تعالى )." ( Luqman: 17)".. Telah jelas dan nyata pada khabar gembira-Nya untuk mu dan bertapa maghfirahnya tersangat meluas di alam ini.

Mehnah itu satu tamsilan buat diri mu dalam meneguhkan langkah mu, benar DIA mendengar segala rintihan mu dan doa mu, ingatlah bahawa sesuatu keadaan itu terjadi tanda rahmat-Nya yang melimpah ruah untuk diri mu bermuhasabah di dalam senang dan gembira, kerana ia adalah salah satu makanan pada jiwa mu, agar ketika diri mu dihempas oleh badai dan ombak, langkahan mu tetap teguh dan kuat, tanpa merasa sedikit pun kegentaran.. Menah itu jua memberi mu seribu ruang dan peluang untuk sentiasa mendapat perhatian-Nya tanpa DIA membiarkan diri mu hanyut di alam yang pana ini..


Aturlah langkah mu wahai si pejuang jangan sesekali langkahmu sayu di jalan yang suci ini, isilah jiwa mu dengan kekuatan muhasabah di sepertiga malam agar tetap jiwa itu kuat, berilah qalbu mu makanan yang sewajarnya dalam alunan suara yang syahdu dalam kalam-Nya yang indah. Dalam perjalanan mu jadikan akhlak baginda dan srikandi dan para mujahidah dan mujahid yang merasakan indah di jalan perjuangan ini.. Kerdilnya diri mu dalam hakikat hamba tetapi jiwa, pemikiran, dan roh mu dibangunkan dengan satu tarbiyah yang cukup mantap.. Ingatlah wahai si perjuang kerdil  teruskan langkah mu tanpa henti moga pelayaran mu memberi pengajaran dan nasihat berguna pada umat sejagat yang hatinya masih berhajat pada adeen yang syumul ini...DIA sentiasa ada dalam langkahan mu dan doa mu...




Tetapkan hati dan teruskan langkahan mu.....hajat doanya...

No comments:

Post a Comment